Monday, July 26, 2010

Wayang Kulit:D

Wayang kulit adalah sejenis hiburan pementasan bayang yang diperbuat dari patung yang diperbuat daripada belulang. Belulang merupakan kulit lembu, kambing dan kerbau. Semestinya, ada berbagai jenis dan bentuk wayang kulit.




Hmm... Menarik,menarik. :D
Tetapi, saya ingin lebih mamahami
bagaimana ia
dimainkan. Wajah dan bentuknya juga
aneh bagi saya & sudah tentu orang yang penting seperti dalang!
Wayang kulit dimainkan oleh seseorang dimana ia dikenali sebagai dalang.Dalang memainkan wayang kulit tersebut di balik kelir(layar yang diperbuat daripada sehelai kain putih).Dalang juga akan di iringi muzik gamelan. Sementara itu, dibelakang dalang disuluhi lampu eletrik/minyak. Mereka akan berbuat begitu sehingga para penonton yang berada di sebelah berlawanan layar dapat melihat bayangan wayang.
Mungkin ramai yang tidak pasti bagaimana hendak memahami jalan cerita tersebut. Penonton haruslah memiliki pengetahuan akan tokoh-tokoh wayang dimana bayangannya tampil di layar.
  • Antara tempat-tempat dimana wayang kulit amat terkenal adalah seperti Malaysia dan juga dikalangan orang jawa. Ini semestinya betul kerana terdapat empat jenis wayang kulit di Malaysia seperti: wayang kulit melayu/gedek/purwa ataupun jawa/kelantan. Menarik bukan?

No comments:

Post a Comment